نگهداری درست از برنج
0

آفت زدن ممنوع

آیا برای شما هم پیش آمده که کیسه برنج خود را باز کنید و در کمال ناباوری ببینید که برنج‌تان شپشک یا کرم زده؟
آیا به دنبال راه‌حل مناسبی هستید تا این بار به درستی از کیسه‌های برنجتان نگهداری کنید؟

در کنار این موضوع باید بدانید که برنج‌های ایرانی مستعد آفت هستند و برخلاف برنج‌های خارجی ممکن است پس از چند ماه یا یک‌ سال کم‌کم شپشک بزنند. برای دانستن اینکه چطور می‌توانید جلوی این اتفاق رو بگیرید و یا حداقل آن را به تعویق بیاندازید با ما همراه باشید.

 

پیشگیری بهتر از درمان است

برای جلوگیری از آفت زدن یا شپشک زدن برنج، بهتر است که از همان ابتدا یک یا دو مورد از مواد زیر را در ظرف یا کیسه برنج قرار دهید.

• حبه سیر
• فلفل تند و خشک
• میخک
• آهن مانند میخ یا میلگرد
• برگ گردو
• پوست گردو
• نمک
• زنجبیل

 

شرایط نگهداری برنج

برای نگهداری برنج شرایط خاصی وجود دارد. جایی که برنج را در آن انبار می‌کنید باید خشک و خنک باشد. رطوبت و گرما باعث می‌شود برنج طول عمر کمتری داشته باشد و آفت زده شود. رطوبت و گرما بهترین عوامل برای رشد و تکثیر آفت‌های برنج هستند.

 

آفتاب ممنوع

برنج را باید دور از آفتاب مستقیم نگهداری کنید؛ چرا که آفتاب مستقیم علاوه بر اینکه باعث می‌شود برنج آفت زده شود موجب خرد شدن برنج نیز می‌شود.

 

فاصله ی کیسه برنج با دیوار

حداقل فاصله گونی های برنج با دیوار باید ۵ سانتی متر باشد تا گردش هوا به آسانی انجام شود. اگر محصولی که خریده اید، حشره داشت، به احتمال زیاد پیش از فروش در انبارهای گرم و مرطوب و با شرایط نامناسب نگهداری شده است یعنی تعداد گونی های برنج موجود در انبار، بیش از ظرفیت آن بوده است.

 

ظرف مناسب نگهداری

بهتر است برنج‌های خود را در سطل‌های پلاستیکی نگهداری نکنید، چون خیلی زود به آفت دچار خواهند شد. البته این قانون درخصوص مصرف‌های کم داخل آشپزخانه صدق نمی‌کند. برای آشپزخانه، بهتراست برنج را در ظروف پلاستیکی دهان گشاد نگهداری کنیم. درضمن بهترین میزان برای کیسه‌های برنج ۱۰کیلوگرم است. این محصول را در کیسه‌های بیشتر از ۱۰کیلوگرم نگهداری نکنید.

 

با برنج شپشک زده چه کنیم؟

– یک راه ساده و سنتی برای از بین بردن شپشک این است که پارچه بزرگ و تمیزی را زیر نور آفتاب و در محلی دور از گرد و خاک پهن کنید و برنج را روی آن بریزید.
هوادهی و گرمای شدید آفتاب می تواند حشره های برنج را فراری دهد. البته برای پیشگیری از خردشدن برنج، آن را مدت زمان زیادی زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

– روش دیگر، پاشیدن نمک لابه لای برنج است که هرچند تاثیر زیادی در از بین بردن حشرات ندارد اما می تواند تا حدی باعث پیشگیری از تکثیر آنها شود.

-راه دیگری که بسیاری از افراد برای پیشگیری از شپشک زدن یا حتی از بین بردن حشره های برنج استفاده می کنند، قرص های سیر موجود در بازار است. این قرص ها معمولا ترکیب های فسفردار هستند و از آنجا که ترکیب های فسفردار بوی سیر می دهند، در بازار به قرص سیر معروف شده اند ولی در واقع سیری در تهیه آن به کار نرفته است.باید توجه داشت که خود قرص به طور مستقیم لابه لای برنج قرار نگیرد بهتر است آن را درون قوطی کبریت سوراخ دار قرار دهید و سپس درون کیسه ی برنج بگذارید، زیرا خرد شدن قرص سیر و مخلوط شدنش با برنج باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود.

-اگر برنجتان حشره کرده است هنگام شستن برنج آن را با آب تقریبا جوش بشویید چون آب جوش باعث مرگ حشرات می شوند و روی آب قرار می گیرند به این ترتیب می توانید با آبکشی برنج به راحتی آن را از برنج جدا کنید.

-هنگامی در برنج حشره رشد می کند بر روی گونی برنج تخم گذاری می کنند. پس با یکی از روش های گفته شده حشره برنج را از بین بردید آن برنج را دیگر در گونی قبلی نریزید.

استفاده از قرص برنج ممنوع

قرص برنج در ایران با نام تجاری phostoxin حاوی فسفید آلومینیوم(ALP) است، که جهت نگهداری و حفظ محصولاتی مانند برنج از آسیب های ایجاد شده توسط آفات انباری و حشرات در مصارف صنعتی و خانگی مورد استفاده بوده است. این ترکیبات شیمیایی بسیار خطرناک و سمی هستند و بهتر است از آن استفاده نشود.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X