برنج امساله بخریم یا پارساله؟
0

شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند برنج كهنه بهتر از برنج نو است. برای همین برنج‌های قدیمی گران‌تر از برنج‌های محصول امسال هستند. علت این مساله نیز این است كه برنج هم،مانند هردانه دیگری در ابتدا مقداری آب دارد. كه پس از برداشت و خشك كردن آن، آب درونش تبخیر می‌شود. وقتی دانه برنج خشك، سفت و فشرده باشد، هنگام پختن به خود آب جذب می‌كند. و حجمش اضافه می‌شود و به اصطلاح ری می‌كند.
از یك پیمانه برنج ری‌دار خوب حدود 3 پیمانه چلو درمی‌آید. برای همین است كه صرف با خرید برنج كهنه است. ولی تشخیص دادن این‌كه چه برنجی مرغوب است، خودش تخصص می‌خواهد.  ولی یك اصل كلی می‌گوید برنج مرعوب انباری، خشك، باریك، سخت و نیمه بلوری است و زیردندان به آسانی خرد نمی‌شود.
پس هنگام خرید برنج هم باید به ایرانی بودن برنج توجه داشته باشیم و هم کیفیت و مرغوبیت برنج.
اما چطور تشخیص بدهیم که برنج ایرانی با کیفیت با برنج خارجی بی کیفیت و یا برنج ایرانی با کیفیت پایین تر مخلوط نشده؟!

خیلی ساده است فقط با رعایت چند نکته ی ساده می‌توانیم برنج مرغوب خریداری کنیم.

اما چه نکاتی؟

خشک بودن برنج

برنج زمانی که از مزرعه برداشت می شود رطوبت بالایی دارد. بعد از ورود به کارخانه شالیکوبی در خشک کن های مخصوص خشک می شود. اگر در حین خرید برنج، برنجی را انتخاب کنید که به درستی خشک نشده باشد، بدون شک دچار مشکل خواهید شد. زیرا این برنج پخت خوبی نخواهد داشت. برای خشک کردن برنج زمان و میزان حرارت از اهمیت بالایی برخوردار است. تا برنجی مرغوب ارائه شود.

با کیفیت بودن و یکدست بودن برنج

نکات مهمی که باید در خرید برنج به آن دقت نماییم، یکدست بودن و با کیفیت بودن برنج است.
برنج هایی که در ایران کشت می شوند، از نژاد ها و نمونه بسیار متفاوتی هستند. که هر کدام از این برنج ها نیز نحوه پخت و ظاهر مجزایی دارند.
فقط اسم مهم نیست کیفیت بسیار مهم تر است و گاهی ممکن است یک نوع برنج را با یک اسم اما با کیفیت های متفاوت ببینیم آن هم بخاطر شرایط متفاوت کشت برنج است.
پس هنگام خرید فقط به اسم برنج توجه نکید به کیفیت آن هم توجه کنید.
نکته دیگر، یک دست بودن برنج است که باید به آن توجه داشته باشید. تنها در این صورت می توانید تشخیص دهید برنج که خرید کرده اید، با برنج دیگری ترکیب نشده است.

نیمه بلوری بودن

برنج خوب ایرانی رنگ نیمه شفافی دارد. پروتئین برنج بین نشاسته‌ها قرار می‌گیرد و رنگ برنج را تیره می‌کند. نمونه‌های خارجی برنج رنگ شفافی دارند و همچنین نمونه‌های بی‌کیفیت رنگ تیره‌ای دارند.

بند نداشتن دانه های برنج

برنج مرغوبی که می توانید خریداری کنید، باید بدون ترک و بند باشد. معمولا برنج های بی کیفیت دارای بند های عرضی هستند. یکی از مهم ترین علت های ایجاد این بند ها و ترک ها قرار گرفتن در معرض باد است.

عطر و طعم خوش برنج ایرانی

برنج های ایرانی از برنج های خارجی خوش طعم تر و خوش عطر تر هستند. از این رو در هنگام خرید برنج اعلا، کافیست آن را درون دست گرفته و در آن بدمید، با این روش می توانید میزان عطر و طعم برنج را به خوبی تشخیص دهید.
معمولا خوش بو ترین برنج های ایرانی، برنج های هاشمی و صدری هستند.
در نظر داشتن همین چند نکته ی ساده می‌تواند مارا در خریدی هوشمندانه کمک کند اما اگر باز هم برای شما خرید برنج با کیفیت مشکل است فقط کافی است به ما اعتماد کنید و خرید خود را به ما بسپارید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X