برنج کیلویی چند؟
0

عوامل زیادی در کاهش و افزایش قیمت برنج نقش دارند. چند عامل مهم را با هم بررسی می‌کنیم.

 

  1. واردات برنج

یکی از مهمترین عواملی که در قیمت برنج ایرانی اثرگذار است، بحث واردات برنج های خارجی (پاکستانی، هندی، تایلندی و…) است. در اکثر موارد دقیقا زمانی که کشاورز شروع به تبدیل شلتوک به برنج سفید می کند، درست در همان زمان واردات برنج هم انجام می شود. و این باعث می شود که در مرداد و شهریور که فصل برداشت برنج و تبدیل آن به برنج سفید است، و در واقع عرضه برنج ایرانی در بازار برای خرید زیاد می‌شود، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند. و همچنین در ماه های منتهی به عید نوروز قیمت برنج شروع به افزایش می کند. چرا که تقاضا در این ماه از سال بیشتر است.

واردات برنج
واردات برنج

 

  1. نوع برنج

از دیگر عوامل دخیل در قیمت می توان به نوع رقم برنج کشت شده اشاره کرد. برنج های ایرانی به دو دسته برنج کیفی(کم‌ محصول) و برنج کمی (پر‌ محصول) تقسیم می‌شوند. ارقام برنج کیفی دارای کیفیت و عطر طعم بسیار مطلوبی هستند. لذا به دلیل عملکرد پایین در سطح زمین زراعی، به طبع قیمت آن بالاتر از دیگر ارقام برنج در بازار می باشد. از جمله برنج های کیفی موجود در شمال می توان به برنج سنگ طارم، طارم هاشمی، طارم صدری، امرالهی، بینام و … اشاره کرد.

ارقام برنج کمی یا پر محصول از نظر عملکرد بالاتر از ارقام کیفی قرار می گیرند. ولی از نظر کیفیت در سطح پایین‌تری هستند. و به همین سبب قیمت آنها در بازار پایین‌تر از ارقام کیفی است. از ارقام برنج پر محصول شمال کشور می توان به برنج شیرودی، فجر و ندا اشاره کرد.

چند نمونه از ارقام برنج ایرانی
چند نمونه از ارقام برنج ایرانی
  1. منطقه‌ی کشت

اگر گشتی در بازار های برنج کشور بزنید، خواهید دید که اسم بعضی از شهر ها بر روی برنج باعث افزایش قیمت آن برنج شده است. به طور مثال برنج طارم فریدونکنار قیمت بیشتری از برنج طارم فلان شهر دارد. به راستی علت این موضوع در چیست؟

آن چیزی که برنج فریدونکنار را خاص و برند کرده در واقع نام شهر نیست. بلکه منطقه فریدونکنار زمین مناسبی برای کشت برنج دارد. هم از نظر ماده آلی و مواد مغذی خاک و هم از نظر آب و هوا و همچنین وجود بذر مادری خالص (بذر خزانه) شرایط بسیار خوبی دارد. در واقع اگر کسی در شمال کشور از نظر مواد غذایی آلی (نه شیمیایی) به گیاه رسیدگی کامل داشته باشد و بذر مادری خوبی داشته باشد، برنج او با برنج منطقه فریدونکنار هیچ فرقی نخواهد داشت.

منطقه ی کشت برنج
منطقه ی کشت برنج

 

  1. بوجاری بودن برنج

ذائقه و سلیقه افراد جامعه با یکدیگر متفاوت هست. بعضی افراد ترجیح می دهند که برنج پخته شده آن ها کاملا یک دست و یکنواخت باشد. که این امر مستلزم آن است که برنج سفید شما بوجاری شده و بدون دانه شکسته (نیم دانه) باشد. و از آنجایی که تمامی برنج ها برای تبدیل از شلتوک به برنج سفید، درصدی به نیم دانه تبدیل می شود، بنابراین یک مرحله دیگر باید برای جداسازی وبه صورت بوجاری انجام شود. تا شما به یک برنج کاملا یک دست برسید. این مرحله اضافی بر قیمت برنج اضافه می کند.

سورت و بوجار
کارخانه سورت و بوجار

 

  1. اختلاط برنج، عامل اصلی آشفتگی بازار

عامل دیگری که در قیمت گذاری برنج تاثیر دارد، مخلوط کردن برنج با کیفیت داخلی مثلا برنج طارم هاشمی با برنج خارجی مثل پاکستانی، هندی، تایلندی، اروگوئه ای و… ویا با نوع نامرغوب داخلی است. که باعث می شود قیمت خرید برنج کاهش یابد. در واقع اگر در جایی مشاهده کردید که برنج طارم شمال بسیار ارزان تر از مناطق دیگر در حال توزیع است، باید مراقب باشید.  که با برنج های دیگر مخلوط نشده باشد. چرا که نظارتی در زمینه ی خلوص برنج ایرانی وجود ندارد و دلالان سود خوبی از اختلاط برنج به جیب می زنند.

اختلاط در برنج
اختلاط در برنج

 

حالا با یک مثال، یک تقلب مرسوم که در بازار رخ میده رو باهم بررسی میکنیم:

 

همانطور که میدانید برنج طارم یکی از بهترین و بازار پسند ترین ارقام برنج در ایران هست. در زمان نگارش این مقاله، قیمت برنج طارم چیزی حدود ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان (به ازای هر کیلوگرم) می باشد.

برنج طارم
برنج طارم

 

حالا در تصویر روبرو برنج دیگری به نام “ندا” رو می بینیم. برنج ندا از ارقام پرمحصول برنج هست که اصلا کیفیت مطلوبی ندارد. اما (متاسفانه!) شباهت ظاهری بسیار زیادی به برنج طارم دارد. قیمت برنج ندا چیزی حدود ۱۲ الی ۱۵ هزار تومان (به ازای هر کیلوگرم) می باشد.

برنج ندا
برنج ندا

 

متاسفانه باید به اطلاعتون برسونیم که برخی سودجویان از همین شباهت ظاهری نهایت سو استفاده رو میبرند. با مخلوط کردن این دو نوع برنج، تشخیص اختلاط حتی برای کارشناسان برنج نیز بسیار دشوار خواهد بود. این برنج در بازار با قیمت برنج طارم خالص و اعلاء ( حتی کمی ارزان تر و وسوسه کننده)  به فروش می رسد. در صورتی که با یه حساب سرانگشتی قیمت این برنج چیزی حدود ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان می باشد. جدا از اینکه اصلا نمی توان کیفیت این برنج را با طارم مقایسه کرد.

اختلاط در برنج

 

تنها راه قطعی اطمینان از خلوص برنج

حقیقتا برای کارشناسان برنج هم تشخیص خلوص کاری بسیار دشوار است. تنها راه قطعی برای ارزیابی کیفیت برنج، بررسی نمونه برنج در آزمایشگاه های کنترل کیفیت می باشد.

 

نمونه ی گواهی تایید کیفیت پژوهشکده ژنتیک برنج

   نمونه ی گواهی تایید کیفیت پژوهشکده ژنتیک برنج

لازم به ذکر است، تمامی محصولات کشاورزان بینج بار، دارای تاییدیه کیفیت از پژوهشکده ژنتیک برنج دانشگاه کشاورزی مازندران می باشند. به همین دلیل تمامی محصولات دارای تستر رایگان و امکان مرجوعی رایگان می باشند.

برای مشاهده محصولات کشاورزان بر روی لینک www.binjbar.com  کلیک کنید.

از طریق لینک زیر می توانید راهکارهای تشخیص برنج مرغوب ایرانی را ببینید.

نحوه ی تشخیص برنج ایرانی مرغوب + عکس

حقیقت، حق شماست

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X