ترفند های تشخیص برنج های ایرانی
0

آیا تا به امروز برای شما  هم اتفاق افتاده که در هنگام خرید برنج، از کیفیت و اصالت برنج مطمئن نباشید؟

حقیقتا خرید و تشخیص یک برنج با کیفیت کار ساده ای نیست! با توجه به گستردگی بازار برنج در کشور و حضور شرکت های خارجی و داخلی، برای تشخیص برنج مرغوب حتما نیازمند به آزمایشگاه های مجهز و استاندارد هستید. چرا که به دلیل شباهت ظاهری انواع مختلف برنج، شناسایی آن حتی برای افراد متخصص نیز بسیار دشوار است. برخی دلالان و افراد سودجو از این نا آگاهی مردم در زمینه تشخیص برنج سو استفاده می کنند و برنج های با کیفیت را با درصد زیادی از برنج های بی کیفیت اختلاط می کنند. در اینجا ما با استفاده از ساده ترین روش ها تا حدودی شما را با نحوه شناسایی ارقام مختلف به صورت ظاهری آشنا می کنیم.

 

هر رقم، طیف و شدتی از عطر برنج را دارد که بعضی از آنها عطر مطلوب، کم عطر یا بدون عطر هستند. برای درک بیشتر، یک مشت برنج را روی کف دست قرار دهید و در آن بدمید (ها کنید)  و بلافاصله  بو کنید. برنج طارم بسیار خوش عطر می باشد، در حالی که شیرودی و فجر عطر ضعیف تری دارند.

 

برنج های با کیفیت دارای یک لایه پودری هستند که سفید رنگ بوده و حالت چرب مانند دارند. کافی است یک مشت برنج را بین دو دست خود بمالید تا که دستان شما حالت گچی به خود بگیرد. این بدین معناست که برنج شما دارای کیفیت مطلوب می باشد.

 

دانه های برنج شیرودی و فجر نازکتر و بلندتر از طارم بوده و طارم ضخیم تر و کوتاه تر است. رنگ برنج طارم سفید و یکدست می باشد. در حالی که برنج شیرودی و فجر حالت شیشه ایی و به رنگ کرم می باشد. شکل دانه شیرودی و فجر به گونه ای می باشد که اگر دانه های این ارقام را بین دو انگشت خود قرار دهید و بچرخانید. شکل تقریبا میله ای بودن را حس می کنید. ولی برای رقم طارم این گونه نیست و مثل بدن ماهی حالت دوکی شکل می باشد.

 

 

 

اگر امکان پخت وجود داشت کمی از نمونه برنج را پخت کنید. بعد از 24 ساعت برنج طارم همچنان دارای رطوبت و نرم بوده و قابل خوردن است در حالی که شیرودی و فجر اینگونه نیستند.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X