نحوه ی تشخیص برنج ایرانی مرغوب + عکس
۱
برنج اصل و نامرغوب

آیا تا به امروز برای شما  هم اتفاق افتاده که در هنگام خرید برنج، از کیفیت و اصالت برنج مطمئن نباشید؟

حقیقتا خرید و تشخیص یک برنج با کیفیت کار ساده ای نیست! با توجه به گستردگی بازار برنج در کشور و حضور شرکت های خارجی و داخلی، برای تشخیص برنج مرغوب حتما نیازمند به آزمایشگاه های مجهز و استاندارد هستید. چرا که به دلیل شباهت ظاهری انواع مختلف برنج، شناسایی آن حتی برای افراد متخصص نیز بسیار دشوار است. برخی دلالان و افراد سودجو از این نا آگاهی مردم در زمینه تشخیص برنج سو استفاده می کنند و برنج های با کیفیت را با درصد زیادی از برنج های بی کیفیت اختلاط می کنند. در اینجا ما با استفاده از ساده ترین روش ها تا حدودی شما را با نحوه شناسایی ارقام مختلف به صورت ظاهری آشنا می کنیم.

 

1. عطر برنج

هر رقم، طیف و شدتی از عطر برنج را دارد که بعضی از آنها عطر مطلوب، کم عطر یا بدون عطر هستند. برای درک بیشتر، یک مشت برنج را روی کف دست قرار دهید و در آن بدمید (ها کنید)  و بلافاصله  بو کنید. برنج طارم بسیار خوش عطر می باشد، در حالی که شیرودی و فجر عطر ضعیف تری دارند.

 

2. لایه ی پودری روی برنج

برنج های با کیفیت دارای یک لایه پودری هستند که سفید رنگ بوده و حالت چرب مانند دارند. کافی است یک مشت برنج را بین دو دست خود بمالید تا که دستان شما حالت گچی به خود بگیرد. این بدین معناست که برنج شما دارای کیفیت مطلوب می باشد.

 

3. شکل و رنگ دانه برنج

دانه های برنج شیرودی و فجر نازکتر و بلندتر از طارم بوده و طارم ضخیم تر و کوتاه تر است. رنگ برنج طارم سفید و یکدست می باشد. در حالی که برنج شیرودی و فجر حالت شیشه ایی و به رنگ کرم می باشد. شکل دانه شیرودی و فجر به گونه ای می باشد که اگر دانه های این ارقام را بین دو انگشت خود قرار دهید و بچرخانید. شکل تقریبا میله ای بودن را حس می کنید. ولی برای رقم طارم این گونه نیست و مثل بدن ماهی حالت دوکی شکل می باشد.

 

4. کیفیت پخت برنج

اگر امکان پخت وجود داشت کمی از نمونه برنج را پخت کنید. بعد از 24 ساعت برنج طارم همچنان دارای رطوبت و نرم بوده و قابل خوردن است در حالی که شیرودی و فجر اینگونه نیستند.

 

5. و اما تنها راه قطعی …

راه کار هایی که در بالا ذکر شده، بسیار کاربردی هستند. اما حقیقتا برای کارشناسان برنج هم تشخیص این فاکتور ها کاری بسیار دشوار است. تنها راه قطعی برای ارزیابی کیفیت برنج، بررسی نمونه برنج در آزمایشگاه های کنترل کیفیت می باشد.

 

 

نمونه ی گواهی تایید کیفیت پژوهشکده ژنتیک برنج
           نمونه ی گواهی تایید کیفیت پژوهشکده ژنتیک برنج

 

تمامی محصولات کشاورزان بینج بار، دارای تاییدیه کیفیت از پژوهشکده ژنتیک برنج دانشگاه کشاورزی مازندران می باشند. به همین دلیل تمامی محصولات دارای تستر رایگان و امکان مرجوعی رایگان می باشند.

حالا با یک مثال، یک تقلب مرسوم که در بازار رخ میده رو باهم بررسی میکنیم:

 

همانطور که میدانید برنج طارم یکی از بهترین و بازار پسند ترین ارقام برنج در ایران هست. در زمان نگارش این مقاله، قیمت برنج طارم چیزی حدود 25 الی 30 هزار تومان (به ازای هر کیلوگرم) می باشد.

برنج طارم هاشمی
                                این برنج طارم اعلاء مازندرانه

 

حالا در تصویر زیر برنج دیگری به نام “ندا” رو می بینیم. برنج ندا از ارقام پرمحصول برنج هست که اصلا کیفیت مطلوبی ندارد. اما (متاسفانه!) شباهت ظاهری بسیار زیادی به برنج طارم دارد. قیمت برنج ندا چیزی حدود 12 الی 15 هزار تومان (به ازای هر کیلوگرم) می باشد.

برنج ندا
                   برنج ندا از ارقام پر محصول و شبیه به برنج طارم

 

متاسفانه باید به اطلاعتون برسونیم که برخی سودجویان از همین شباهت ظاهری نهایت سو استفاده رو میبرند. با مخلوط کردن این دو نوع برنج، تشخیص اختلاط حتی برای کارشناسان برنج نیز بسیار دشوار خواهد بود. این برنج در بازار با قیمت برنج طارم خالص و اعلاء ( حتی کمی ارزان تر و وسوسه کننده)  به فروش می رسد. در صورتی که با یه حساب سرانگشتی قیمت این برنج چیزی حدود 18 تا 22 هزار تومان می باشد. جدا از اینکه اصلا نمی توان کیفیت این برنج را با طارم مقایسه کرد.

برنج طارم و ندا
  مخلوط برنج طارم و ندا که به اسم طارم اعلاء در بازار به فروش میرسد

 

 حقیقت، حق شماست! 

 

 

خرید برنج از بینج بار همراه با مرجوعی رایگان

برای مشاهده محصولات کشاورزان بینج بار بر روی لینک www.binjbar.com  کلیک کنید.

۱ دیدگاه

  1. متاسفانه کم فروشی و حرام خواری خیلی رایج شده

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X