نحوه ی نگهداری برنج
0

یکی از دغدغه های افرادی که در منزل برنج نگهداری می کنند، نحوه صحیح نگهداری برنج می باشد، تا از آفت زدگی و حمله حشرات جلوگیری کنند. به طور معمول برنج های با کیفیت بعد از گذشت حدودا یک سال (از زمان تبدیل به برنج سفید) به شدت در معرض آفات قرار می گیرند. بنابراین لازم است نکاتی را رعایت کنید تا این احتمال را به حداقل برسانید. در ادامه به نکاتی در رابطه با جلوگیری از آفت زدگی و راهکارهایی برای رفع آفت اشاره می کنیم.

 

نکاتی که باید قبل آفت زدگی رعایت کنید

1. شما برای هر تن برنج سفید، به 1 متر مربع فضا نیاز دارید. ( تقریبا دو ردیف 10 تایی کیسه حاوی 50 کیلو گرم برنج سفید )

2. افزودن مقداری نمک و یا چند دانه سیر و یا حتی برگ درخت گردو، همراه با سرکشی و هوادهی گاه‌به‌گاه، از آفت‌زدگی آن جلوگیری می‌کند.

3. محل نگهداری برنج باید تا حد امکان دارای حداقل رطوبت باشد و بهتر است کیسه های برنج در محیطی خشک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود. به طور مثال در ظروف پلاستیکی و در مجاورت آشپزخانه، حمام و … قرار ندهید.

4. به هیچ وجه از قرص‌های شیمیایی استفاده نکنید.

5. هر چند وقت یک بار محتوای کیسه یا ظروف را زیر و رو کرده، آن را از لحاظ رخنه و حمله حشرات و آفات بررسی کنید.

6. کیسه های برنج باید از کف انبار به اندازه 30 تا 40 سانتی متر (با استفاده از چوب یا پالت) فاصله داشته باشند. همچنین باید فاصله ی بین دیوار و کیسه های برنج و بین ردیف های کیسه برنج نیز رعایت شود تا تهویه به خوبی صورت گیرد و با رطوبت کف زمین و دیواره های اطراف در تماس نباشد.

نگهداری برنج

نکاتی که باید بعد از آفت زدگی رعایت شود

در صورت مشاهده آفت‌زدگی، پیش از تخم‌گذاری بیشتر آفات و افزایش حشرات، بلافاصله برنج را در هوای آزاد، زیر نور خورشید پهن کنید. توجه داشته باشید که به مدت طولانی زیر آفتاب نباشد. چرا که احتمال شکستگی دانه بالا می رود. نهایتا برنج را  به مدت 4 روز متوالی و روزانه 4 ساعت ، یا در صورت امکان می توانید تمام روز در زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. سپس با الک کردن برنج از لطمه و خسارت بیشتر جلوگیری کنید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X